Atribuții și responsabilități:

  • coordonează sesiunile de înregistrare a unei muzici;
  • exercită un control global și tehnic asupra procesului de înregistrare a unei muzici;
  • supervizează activitatea regizorului de sunet și/sau a maestrului de sunet;
  • colaborează cu interpreții în timpul procesului de înregistrare, îi îndrumă și îi ajută să perfecționeze interpretarea lucrărilor muzicale; 
  • supervizează produsul muzical final;
  • combină și editează într-un mod creativ mai multe secțiuni sau straturi muzicale, pentru a obține sound-ul dorit;
  • combină înregistrările audio-video efectuate de mai multe camere, în așa fel încât să reliefeze și să pună în valoare discursul muzical; 
  • în cazul muzicii pop, intervine în procesul creării unei lucrări muzicale, modelând-o din mai multe puncte de vedere, inclusiv din punct de vedere creativ și estetic.

Cerințe pentru exercitarea ocupației:

  • auz muzical; 
  • memorie muzicală;
  • cunoștințe de scris-citit muzical, de stil muzical, armonie, instrumentație;
  • creativitate; 
  • cultură muzicală cât mai diversificată, inclusiv în perimetrul muzicii pop; 
  • cunoștințe privind realizarea / sonorizarea / editarea înregistrărilor muzicale. 

Cum mă pot pregăti pentru a practica această ocupație?

De asemenea, studenții U.N.M.B. au posibilitatea de a urma, pe parcursul studiilor de licență/master, disciplina facultativă Producție muzicală. Totodată, anumite cunoștințe și abilități necesare practicării acestei ocupații sunt dobândite în cadrul unor discipline precum: Compoziție muzică ușoară, Muzică de film, Creație muzicală și multimedia, Muzică și multimedia, Management cultural și artistic, care se adaugă pregătirii muzicale de bază, necesare oricărui muzician.

Detalii suplimentare:

Activitatea producătorului muzical a fost comparată cu cea a unui regizor de film. În general, rolul producătorului muzical este acela de a superviza produsul muzical și de a coordona sesiunile de înregistrare a muzicii. Între producătorii muzicali celebri se numără Thomas Frost, Steven Epstein, Blanton Alspaugh, Manfred Eicher, David Frost, James Mallinson, Valerie Gross (în domeniul muzicii clasice), respectiv Ben Selvin, Phil Spector, Joe Meek, Teo Macero, Biddu Appaiah (în domeniul muzicii pop/jazz).

Rolul producătorului muzical s-a conturat treptat, termenul fiind utilizat pe scară largă începând cu 1950. Datorită modificărilor care au intervenit în tehnologia înregistrărilor muzicii pop, îndeosebi datorită înregistrărilor multitracking (pe mai multe straturi muzicale), rolul producătorilor muzicali a devenit din ce în ce mai important. De asemenea, înregistrările multitrack au încurajat crearea de sunete noi, imposibil de obținut într-o performanță live. Totodată, în aceeași perioadă au apărut o multitudine de instrumente electronice, cu amplificatoare, care au contribuit la crearea unei game variate de sunete, care nu puteau fi realizate cu mijloacele instrumentelor tradiționale. Tot datorită înregistrărilor multitracking a devenit posibil ca un singur interpret să înregistreze separat mai multe straturi, care se suprapun ulterior (de pildă, un singur chitarist poate înregistra 15 straturi). Aceste tehnologii noi au proiectat în prim-plan ocupația de producător muzical, care a venit cu idei privind modul de suprapunere și editare a diferitelor straturi și secțiuni. 

În concluzie, producătorul muzical are în continuare rolul de a superviza produsul muzical și de a coordona sesiunile de înregistrare a muzicii, dar pe parcursul timpului rolul său s-a extins, adesea devenind și un creator muzical în timpul procesului de înregistrare. 

Testimoniale

VALENTINA BĂINȚAN a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București (specializarea Pian) și a urmat apoi cursuri de leadership și managementul proiectelor. În calitate de producător la Televiziunea Română, a inițiat și produs programe inedite (Maratonul Enescu la TVR, Experimentul Enescu EEsC, Music (R)evolution, Arta lumii), a realizat și coordonat prezentarea unor evenimente muzicale de anvergură (precum Festivalul și Concursul Internațional „George Enescu”, Maratonul Mozart 24/24, Musica da Capo, Invitație la concert, Eurovision Young Musicians), a realizat interviuri în exclusivitate cu diferite personalități artistice internaționale, a făcut parte din jurii importante în cadrul unor proiecte de promovare a tinerilor muzicieni români, a fost coordonator și moderator al Interviurilor Concursului Internațional „George Enescu”.
Totodată, a colaborat cu televiziuni europene (precum Mezzo, Arte TV), în vederea schimbului de programe muzicale și promovării producțiilor muzicale ale TVR. Este autor de cronici muzicale și culturale, articole, portrete și rubrici, pe site-ul și paginile social-media ale TVR, în revista Suplimentul de Cultură. A susținut cursuri de jurnalism pentru tinerii muzicieni, în cadrul Fundației Remember Enescu. Este organizator al Festivalurilor „RomânIA cu povești” (dedicat tradițiilor românești) și „Suntem povești” (festival internațional de storytelling pentru copii și adulți). A inițiat diverse programe culturale și educative pentru tineret.